درباره سنگ تراورتن

درباره سنگ تراورتن

تراورتن یک نوع سنگ رسوبی است که در دهانه چشمه های معدنی، به ویژه چشمه های آبگرم و یا غارهای لایمستونی تشکیل می شود. فرایند تشکیل این سنگ تنها در آب هایی ممکن است که از کلسیم کربنات (CaO) اشباع شده باشند، غلظت مواد آلی در آن ها کم باشد و PH آن ها از ۸ بزرگتر باشد. علاوه بر این سه اصل ابتدایی، هوای گرم و جریان آب سریع تر از ۰,۵ تا ۳.۵ متر بر ثانیه هم احتمال و مقدار تشکیل تراورتن را افزایش می دهد. بر اثر جنب و جوش و جریان تعادل شیمیایی آب به هم خورده و CO۲ آزاد می شود. ترکیب این CO۲ با کلسیم موجود در چشمه آب معدنی، کلسیم کربنات تولید می کند سپس این ماده در بستر رودخانه تهنشین می شود و به مرور زمان با ته نشین شدن مواد دیگر بر روی آن، تکه های سنگ تراورتن را تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که حضور باکتری و جلبک در محیط تشکیل، از ملزومات این فرایند می باشد.

در صورتی که تراورتن در غار لایمستونی تشکیل شود، می تواند باعث ایجاد فرم های استالاکتیت (قندیل مانند از بالا به پایین) و استالاگمیت (قندیل مانند از پایین به بالا) یا سایر فرم های درون غاری شود.

مواد تشکیل دهنده تراورتن شامل کلسیت، فلدسپات، میکا و کوارتز می باشد. این سنگ حالت فیبری و متمرکز داشته و در رنگ های سفید، زرد، کرم، قهوه ای و قرمز یافت می شود.

معادن تراورتن در نقاط مختلف جهان از جمله ایتالیا، ترکیه، آمریکا، رومانی و ایران قرار دارند. تنوع تراورتن در ایران بسیار بالا می باشد و معادن این سنگ در استان های آذربایجان شرقی، غربی، اصفهان، مرکزی، یزد و زنجان واقع شده اند که شامل تراورتن های سفید (مرکزی – محلات و نیم ور)، زرد و قرمز (آذربایجان شرقی – آذرشهر) و کرم و قهوه ای می شود. تفاوت رنگ تراورتن های مختلف با یکدیگر را عنصر غالب آن تعیین می کند، به طور مثال، در تراورتن قرمز، مقادیر بالای اکسید آهن باعث ایجاد رنگ قرمز می شود.

استخراج تراورتن از معدن ممکن است از چهار روش زیر انجام گیرد:

ماشین های کانال زنی: این ماشین ها شامل چندین دریل هستند که سوراخ های افقی و عمودی در سنگ ایجاد می کنند، سپس گوه هایی در این سوراخ ها قرار می گیرد تا جایی که آنقدر شکستگی در سنگ ایجاد شود که کوپ از دیواره معدن جدا شود. در طول زمستان ممکن است به جای گوه از آب یخ زده نیز استفاده کرد.

اره های زنجیری: این اره ها مشابه اره های چوب بری هستند، با این تفاوت که بسیار بزرگتر می باشند و از تیغه های الماسی برای بریدن سنگ استفاده می کنند.

اره های سیمی: پس از ایجاد حفره های دسترسی، تیغه های الماسی اره از این حفره ها وارد شده و به اره متصل می شوند. اره های سیمی ممکن است نوسانی یا پیوسته باشند.

ماشین واترجت: این نوع ماشین ها، جریان های ریز آب را با قدرت بسیار زیاد هدایت می کند و باعث برش در سنگ یا فلز می شود.

پس از استخراج از طریق هریک از این روش ها، کوپ های سنگ به کارخانه های فراوری سنگ منتقل می شوند تا طبق اندازه مورد تقاضا بریده شوند و سطح آن ها مطابق با خواست خریدار فراوری شود.

درباره سنگ تراورتن |

رنگ های تراورتن – استون کالابرای بریدن کوپ سنگ می توان به دو صورت عمل کرد، اول اینکه سنگ را در جهت موج برید که در این صورت محصول نهایی بدون موج خواهد بود، دومین حالت، بریدن سنگ خلاف جهت موج سنگ است که محصول نهایی آن موج دار خواهد بود. علاوه بر برش، به دلیل متخلخل بودن تراورتن، سطح رویی آن با ماستیک پوشانده می شود تا سوراخ های آن درزگیری شوند سپس با دستگاه ساب سطح آن را صیقلی می کنند.

تراورتن یکی از پر استفاده ترین سنگ ها در قسمت های بیرونی ساختمان می باشد و از بهترین سنگ ها برای نمای ساختمان به حساب می آید. با استفاده از این سنگ می توان انواع نماهای رومی، کلاسیک و مدرن را پیاده سازی نمود. علاوه بر این، این سنگ برای استفاده در کف محیط هایی مانند حیاط، بالکن و محوطه های باز، بسیار مناسب می باشد. یکی دیگر از کاربردهای تراورتن، استفاده از آن به عنوان سنگ اطراف شومینه است.

 

طراحی وسئو:آوین نت

5/5 - (1 امتیاز)
Call Now Buttonمشاوره خرید / واحد فروش